Selecteer een pagina

91 procent van de mensen weet dat het hergebruik van wachtwoorden onveilig is, maar tweederde doet het toch. LogMeIn’s LastPass heeft de resultaten gepubliceerd van zijn derde wereldwijde onderzoek, “The Psychology of Passwords”.

Mensen blijken zich nog altijd niet te beschermen tegen cyberveiligheidsrisico’s, ook al weten ze dat ze dat wel moeten doen.

Veilige logins zijn belangrijker dan ooit in het thuiskantoor. Het wachtwoordgedrag van de gebruikers is de afgelopen jaren echter niet verbeterd. Integendeel, het is eerder slechter geworden.

Het derde globale onderzoek “Psychology of Passwords” toont dat cognitieve dissonantie overheerst: veiligheidsbewust denken blijkt niet te worden vertaald in actie door gebruikers.

Ongewijzigd gedrag creëert nieuwe online beveiligingsproblemen

Het bewustzijn van hackeraanvallen en privacyschendingen neemt jaar na jaar toe, maar het consumentengedrag met betrekking tot wachtwoorden blijft grotendeels ongewijzigd.

91 procent van de ondervraagden weet dat het gebruik van hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts een veiligheidsrisico is. Echter, 66 procent gebruikt nog steeds hetzelfde wachtwoord.

Naarmate mensen meer tijd online doorbrengen, is de evolutie van cyberveiligheidsbedreigingen en ongewijzigde wachtwoordhygiëne een zorg voor de accountbeveiliging.

Het derde wereldwijde rapport, “The Psychology of Passwords”, werd gepubliceerd voor de World Password Day op 7 mei 2020.

LastPass heeft voor het onderzoek in maart 2020 wereldwijd 3.250 volwassenen van 18 tot 60 jaar met meerdere online accounts ondervraagd.

De belangrijkste resultaten in detail:

  • Wereldwijde cyberdreigingen blijven omhoogschieten, maar het wachtwoordgedrag blijft onveranderd
  • Wachtwoordgedrag is grotendeels ongewijzigd gebleven ten opzichte van dezelfde studie uit 2018 – wat tot uiting komt in enig risicovol gedrag.
  • 53 procent van de respondenten heeft de afgelopen 12 maanden hun wachtwoord niet gewijzigd, ook al zijn de gegevensinbreuken openbaar gemaakt.
  • De meerderheid van de mensen is zich er ook van bewust dat het gebruik van hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts een veiligheidsrisico. Toch gebruikt 66 procent van de mensen meestal of zelfs altijd hetzelfde wachtwoord op verschillende platforms.

Veiligheidsbewust denken kan niet worden vertaald in actie

De resultaten laten ook tegenstrijdigheden zien, waarbij de respondenten één ding zeggen en er iets anders voor terugdoen.

  • 77 procent voelt zich geïnformeerd over de beste wachtwoordpraktijken, maar toch probeert meer dan de helft (54 procent) de wachtwoorden te onthouden.
  • Bijna een op de drie (27 procent) schrijft ze zelfs ergens op.
  • Evenzo is 80 procent bezorgd dat hun wachtwoorden kunnen worden gecompromitteerd, maar 48 procent verandert nooit hun wachtwoord tenzij het wordt opgevraagd.

Angst voor vergetelheid is de belangrijkste reden voor het hergebruik van wachtwoorden

De meeste respondenten (66 procent) gebruiken hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts, een stijging van 8 procent ten opzichte van de resultaten van 2018. Waarom?

De angst om inloggegevens te vergeten blijft de belangrijkste reden voor het hergebruik van wachtwoorden (60 procent), gevolgd door de wens om alle wachtwoorden te kennen en te controleren (52 procent).

Een echte paradox: gebruikers willen het overzicht houden over hun wachtwoorden, maar met het herhaalde gebruik van hetzelfde wachtwoord ontlopen accounts hun controle op het gebied van beveiliging tegen hackers.

Bewustwording en gebruik van Multifactor Authenticatie (MFA) neemt toe

Het goede nieuws is dat Multifactor Authenticatie (MFA) alom bekend is en gebruikt wordt. Gelukkig zegt 54 procent dat ze MFA gebruiken voor hun persoonlijke accounts. Slechts 19 procent van de respondenten wist niet wat MFB was. Een belangrijke stap in de richting van goede wachtwoordbeveiliging.

Respondenten zijn ook zeer tevreden over de biometrische authenticatie met behulp van vingerafdrukken of gezichtsherkenning om in te loggen op apparaten of accounts. 65 procent zegt meer vertrouwen te hebben in vingerafdrukken of gezichtsherkenning dan in traditionele tekstpassages. Deze kunnen immers slechts in beperkte mate worden nagebootst en de toegang tot het individu echt op maat maken. Een op tekst gebaseerd wachtwoord kan daarentegen snel worden ontcijferd.

“In een tijd waarin de COVID 19-pandemie ervoor zorgt dat een groot deel van de wereldwijde beroepsbevolking thuis werkt en mensen meer tijd online doorbrengen, zijn de cyberdreigingen waarmee consumenten te maken krijgen op een historisch hoog niveau. Individuen lijken niet te reageren op de bedreigingen die uitgaan van zwakke wachtwoorden en blijven gedrag vertonen dat hun informatie in gevaar brengt”, zegt John Bennett van LogMeIn, het bedrijf dat eigenaar is van LastPass. “Met een paar eenvoudige stappen kunt u het wachtwoordgedrag verbeteren en de veiligheid van online accounts verhogen, of het nu gaat om persoonlijke of professionele accounts. Maak van World Password Day 2020 het keerpunt voor het veranderen van uw wachtwoordgedrag.”

Enquêtemethodologie:

Het onderzoek naar “Password Psychology” werd door het onafhankelijke panelonderzoeksbureau L#ab42 in opdracht van LastPass uitgevoerd tussen 5 en 15 maart 2020.

In totaal zijn er wereldwijd 3.250 volwassenen in de leeftijd van 18 tot 60 jaar met meerdere online accounts ondervraagd.

De deelnemers kwamen uit de Verenigde Staten, Duitsland, Brazilië, Australië, Singapore en het Verenigd Koninkrijk. De resultaten werden, voor zover mogelijk, vergeleken met de in 2018 in opdracht van LastPass uitgevoerde enquête “Psychology of Passwords”.


Wees de eerste die dit bericht deelt

Aanmelden PrivacyZone Nieuwsbrief

Met een gratis abonnement op de PrivacyZone Nieuwsbrief voldoet u aan een van de eisen van de Europese privacywet GDPR / AVG. Wij houden u wekelijks op de hoogte met nieuws, jurisprudentie en advies. U wordt geacht deze ontwikkelingen actief te volgen en indien noodzakelijk gepaste maatregelen te treffen.

Bedankt voor uw aanmelding voor de PrivacyZone Nieuwsbrief.