De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft uitgebreide informatie over de spelregels rond direct marketing op haar website gepubliceerd. Op deze manier wil de AP duidelijkheid bieden over welke gevolgen de nieuwe Europese privacywetgeving heeft voor het benaderen van klanten.
Wil een organisatie persoonsgegevens als namen, adressen en geboortedata verzamelen en gebruiken voor direct marketing? Dan is hiervoor in de meeste gevallen toestemming nodig van de persoon van wie de gegevens verzameld worden.
Voorzitter Aleid Wolfsen van AP
“Het kan onbehagelijk zijn als direct marketeers allerlei informatie over je hebben”, zegt voorzitter Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wolfsen merkt dat mensen daar vragen over stellen. “Hoe komen ze aan die gegevens over mij? Voor de AP is de handel in data één van de speerpunten in het toezichtskader voor 2018 en 2019.”
Drie soorten direct marketing
Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens wordt in detail uitgelegd wat direct marketeers nog mogen doen.
Er zijn drie soorten direct marketing, die elk eigen regels kennen:
AVG stelt strengere eisen
Sinds 25 mei 2018 geldt de nieuwe privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De AVG stelt strengere eisen aan de benodigde toestemming dan de vorige privacywet. Mensen moeten vrij zijn in het geven van de toestemming.
Volgens de wet moeten de organisaties hiervoor in begrijpelijke taal communiceren.
Mensen moeten ook echt weten wat er met hun gegevens gebeurt.
Alleen op deze manier kunnen zij kiezen of zij wel of geen direct marketing willen ontvangen.
Altijd wettelijke grondslag nodig
Voor het verzamelen van persoonsgegevens die later worden gebruikt voor direct marketing, is altijd een wettelijke grondslag vereist.
Wil een webwinkel bijvoorbeeld een pakje laten thuisbezorgen? Dan is het noodzakelijk om het adres van de klant te verzamelen om het pakje te laten bezorgen.
Als de webwinkel de verzamelde persoonsgegevens vervolgens wil gebruiken voor direct marketing, dan gelden daar regels voor.
Aanmelden PrivacyZone Nieuwsbrief
Met een gratis abonnement op de PrivacyZone Nieuwsbrief voldoet u aan een van de eisen van de Europese privacywet GDPR / AVG. Wij houden u wekelijks op de hoogte met nieuws, jurisprudentie en advies. U wordt geacht deze ontwikkelingen actief te volgen en indien noodzakelijk gepaste maatregelen te treffen.
Bedankt voor uw aanmelding voor de PrivacyZone Nieuwsbrief.
U kunt u ten allen tijde eenvoudig afmelden voor de nieuwsbrief. Zie de Privacy Policy en Algemene Voorwaarden van PrivacyZone.