Wie een vakantie boekt of een tafel wil reserveren in een restaurant maakt tegenwoordig vaak gebruik van ratingportals als Booking.com, Tripadvisor en Iens om de ervaringen van anderen te lezen.
Deze ratingportals staan echter steeds vaker ter discussie. Hoe betrouwbaar zijn die waarderingcijfers eigenlijk?
Volgens de Britse krant The Sunday Times is eenderde van alle waarderingen op Tripadvisor vals.
Met meer dan 661 miljoen beoordelingen en meningen en 456 miljoen bezoekers per maand wereldwijd, is Tripadvisor wereldwijd een van de grootste bookingportals voor hotels of restaurants.
Journalisten van The Sunday Times onderzochten of het mogelijk is om de ratings te beinvloeden. Ze gingen undercover en deden zich voor als medewerkers van hotels en restaurants die positieve waarderingen wilden kopen. Ze probeerden tegelijkertijd negatieve ratings te kopen voor concurrenten.
De Sunday Times opende voor het onderzoek een TripAdvisor account waarmee eenvoudig valse beoordelingen op het internet geplaatst konden worden. Pas toen de redactie meerdere hotels en restaurants met dezelfde tekst wilde beoordelen, werden ze geblokkeerd. Alle andere resultaten staan op de website van The Sunday Times.
Positieve ratings zijn bijzonder lucratief voor hotel- en restauranthouders. Horecabedrijven die in de top tien van Tripadvisor staan weten dat ze vaak maandenlang volgeboekt zijn.
Dr Sunday Times ontdekte dat het heel eenvoudig is om de waarderingen te manipuleren. De horeca zegt al geruime tijd dat valse ratings een steeds groter probleem vormen.
Een onafhankelijke analyse van tienduizenden beoordelingen zou aantonen dat eersteklas Bed & Breakfast-bedrijven op toeristische hotspots bijna twee keer zoveel negatieve beoordelingen zouden moeten hebben als accommodaties met een lagere beoordeling. Dat is niet het geval.
Twee derde van de beoordelingen van top B&B’s in sommige hotspots zou als verdacht worden beschouwd.
Volgens The Sunday Times is er een bloeiende online handel in valse TripAdvisor ratings. Deskundigen ervan gaan ervan uit dat er ongeveer 15,5 miljard euro per jaar aan valse waarderingen wordt uitgegeven.
Tripadvisor ontkent dat zo’n groot deel van de evaluaties vals is en plaatst vraagtekens bij de analyse. Een woordvoerder vertelde The Sunday Times: “De technieken die jullie hebben gebruikt zijn zeer gebrekkig: je hebt geen toegang tot de technische gegevens die je nodig hebt om te bepalen of een controle nep is of niet. We gebruiken deze gegevens al meer dan tien jaar om ratings bij te houden. “Wij zijn de experts als het gaat om valse beoordelingen.”
Aanmelden PrivacyZone Nieuwsbrief
Met een gratis abonnement op de PrivacyZone Nieuwsbrief voldoet u aan een van de eisen van de Europese privacywet GDPR / AVG. Wij houden u wekelijks op de hoogte met nieuws, jurisprudentie en advies. U wordt geacht deze ontwikkelingen actief te volgen en indien noodzakelijk gepaste maatregelen te treffen.
Bedankt voor uw aanmelding voor de PrivacyZone Nieuwsbrief.
U kunt u ten allen tijde eenvoudig afmelden voor de nieuwsbrief. Zie de Privacy Policy en Algemene Voorwaarden van PrivacyZone.