MKB Nederland, Nederland ICT, DDMA en de Mediafederatie vrezen dat de Europese ePrivacy Verordening straks negatief gaat uitpakken voor het mkb.

Kort na de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zorgt de ePrivacy verordening straks voor nog meer soortgelijke regeldruk en omzetverlies.

De ePrivacy verordening bevat regels voor het gebruik van e-mail, telemarketing, cookies en vormen van elektronische communicatie als Skype en WhatsApp.

De ePrivacy verordening moet net als de AVG de vertrouwelijkheid van digitale communicatie beter beschermen.

De ondernemersclubs stellen dat Nederland als een van de EU-lidstaten pleit voor een bepaling dat een gebruiker niet de toegang tot een website of dienst mag worden ontzegd als er geen toestemming wordt gegeven om persoonsgegevens te verwerken.

“Dit brengt niet alleen digitale verdienmodellen, innovatie en aanbod van gratis content verder in gevaar, maar schaadt ook het grondrecht van de vrijheid van ondernemerschap.”

Na AVG nog meer privacyregeldruk

“Het kabinet ziet over het hoofd dat de ePrivacy-verordening aan alle sectoren van de digitale economie raakt”, zeggen de ondernemersorganisaties. “Van digitale media tot zelfrijdende auto’s en van medische apparatuur tot smart industry, waar bijvoorbeeld logistieke- en productieprocessen worden geoptimaliseerd door data. In het beste geval leidt de verordening in al deze sectoren tot extra regeldruk.”

Net als bij de AVG mogen volgens het ePrivacy-voorstel straks persoonsdata alleen worden verwerkt met toestemming van de gebruiker.

De ePrivacyvoorstellen sluiten volgens deskundigen totaal niet aan op de alledaagse praktijk. Er zouden onwerkbare situaties kunnen ontstaan.

 

“Veel nieuwe technologieën maken gebruik van geaggregeerde data die niets meer te maken heeft met individuele bronnen. Denk aan kunstmatige intelligentie in de zorg of toepassingen voor crowd control. Hoe zorg je dat iedere gebruiker op dagelijkse basis een geïnformeerde en weloverwogen beslissing neemt over uitermate complexe materie?”

Meer actueel awareness nieuws

Aanmelden PrivacyZone Nieuwsbrief

Met een gratis abonnement op de PrivacyZone Nieuwsbrief voldoet u aan een van de eisen van de Europese privacywet GDPR / AVG. Wij houden u wekelijks op de hoogte met nieuws, jurisprudentie en advies. U wordt geacht deze ontwikkelingen actief te volgen en indien noodzakelijk gepaste maatregelen te treffen.

Bedankt voor uw aanmelding voor de PrivacyZone Nieuwsbrief.