Modeketen Hennes & Mauritz (H&M) moet in Duitsland een boete van 35,3 miljoen euro betalen voor het overtreden van de privacywet. De straf is opgelegd door de commissaris voor gegevensbescherming van Hamburg.
H&M blijkt honderden medewerkers van het servicecentrum in Neurenberg in de gaten te hebben houden. De opgelegde boete is bedoeld als afschrikking.
“De onderhavige zaak getuigt van een ernstige veronachtzaming van de gegevensbescherming van de werknemers”, zegt de Hamburgse commissaris voor gegevensbescherming, Johannes Caspar. “Het bedrag van de opgelegde boete is dan ook passend en geschikt om bedrijven ervan te weerhouden de privacy van hun werknemers te schenden”, benadrukte hij.
De zaak valt onder de verantwoordelijkheid van de Hamburgse commissaris voor gegevensbescherming, omdat het bedrijf zijn Duitse hoofdkwartier in de Hanzestad heeft.
De gebeurtenissen waren vorig jaar ontdekt. Uit onderzoek van de toezichthouder blijkt dat H&M ten minste sinds 2014 de informatie over de privé-omstandigheden van werknemers uitgebreid heeft geregistreerd en opgeslagen.
Na vakantie en ziekteverzuim hielden superieuren een “Welcome Back Talk” en vervolgens niet alleen concrete vakantie-ervaringen gedocumenteerd, maar ook ziekteverschijnselen en diagnoses in een aantal gevallen.
Sommige supervisors namen ook uitgebreid kennis van het privéleven van hun werknemers. Van vrij onschadelijke details van familieproblemen en godsdienstige geloven, en roddels van de werkvloer.
Aanmelden PrivacyZone Nieuwsbrief
Met een gratis abonnement op de PrivacyZone Nieuwsbrief voldoet u aan een van de eisen van de Europese privacywet GDPR / AVG. Wij houden u wekelijks op de hoogte met nieuws, jurisprudentie en advies. U wordt geacht deze ontwikkelingen actief te volgen en indien noodzakelijk gepaste maatregelen te treffen.
Bedankt voor uw aanmelding voor de PrivacyZone Nieuwsbrief.
U kunt u ten allen tijde eenvoudig afmelden voor de nieuwsbrief. Zie de Privacy Policy en Algemene Voorwaarden van PrivacyZone.