Selecteer een pagina

NRC keek met twee ervaren ontwerpers hoe Apple, Google, Microsoft, Twitter, Facebook, WhatsApp en Instagram hun nieuwe voorwaarden aan hun klanten opdringen.

 

De bedrijven gebruiken ‘foute’ vormgeving om toestemming te krijgen voor hun privacyinstellingen. De vuistregel: hoe meer data bedrijven van je nodig hebben, hoe meer moeite het kost om je dataspoor te beperken, concludeert NRC.

Misleiding by design dus.

Maar dat mag toch helemaal niet volgens de AVG?

Er wordt toch duidelijk privacy by design geeist?

Klopt. Maar privacy by design betekent in de AVG iets anders dan de vormgeving van websites en buttons waarmee om toestemming wordt gevraagd.

Privacy by design betekent dat organisaties nieuwe apparaten en applicaties zo moeten maken dat op voorhand al kan worden ingespeeld op toekomstige bedreigingen door hackers.

Dat gaat niet over de misleidende vormgeving.

Maar dat wil niet zeggen dat Facebook & Co er zo eenvoudig mee weg komen. Dat ze een maas in de privacywet hebben gevonden.

De AVG is ook heel duidelijk over de manier waarop toestemming moet worden gevraagd.

Toestemming moet ondubbelzinnig zijn.

Dit betekent dat er voor de verantwoordelijke geen twijfel mag bestaan of de betrokkene wel echt bedoelt dat hij akkoord gaat met de gegevensverwerking.

Als de grote internetbedrijven duidelijk bezig zijn om hun klanten op het verkeerde been te zetten is er toch duidelijk geen sprake van ondubbelzinnig verkregen toestemming?

De verantwoordelijkheid voor het duidelijk onomwonden niet mis te verstaan vragen om toestemming ligt bij de organisatie die de persoonsgegevens wil verwerken.

Zo specifiek mogelijk

Dat betekent dat de organisatie zo specifiek mogelijk dient te vertellen waar een klant mee akkoord gaat.

En dat moet zo gebeuren dat een doorsneegebruiker het allemaal begrijpt.

De analyse van de manipulatieve trucs van Apple, Google, Microsoft, Twitter, Facebook, WhatsApp en Instagram is in ieder geval wel helder. Er is duidelijk sprake van misleiding.

Hoe reageert de Autoriteit Persoonsgegevens?

Ik ben benieuwd hoe de Autoriteit Persoonsgegevens reageert op de trucs van de online marktleiders.

Lees het artikel in NRC en oordeel zelf. Waarom je toch weer op OK klikt…


Wees de eerste die dit bericht deelt

Aanmelden PrivacyZone Nieuwsbrief

Met een gratis abonnement op de PrivacyZone Nieuwsbrief voldoet u aan een van de eisen van de Europese privacywet GDPR / AVG. Wij houden u wekelijks op de hoogte met nieuws, jurisprudentie en advies. U wordt geacht deze ontwikkelingen actief te volgen en indien noodzakelijk gepaste maatregelen te treffen.

Bedankt voor uw aanmelding voor de PrivacyZone Nieuwsbrief.