Big Brother Elon Musk is watching you! Automobilisten die trots in een Tesla rijden worden voortdurend gemonitord. Alle data die door de geavanceerde software, sensoren en camera’s van hun elektrische auto worden verzameld blijken desgevraagd ook door de fabrikant aan justitie te worden verstrekt.
Dat blijkt uit een recent praktijkvoorbeeld in Berlijn, waar de bestuurder van een Tesla door de rechter werd veroordeeld op basis van data die Tesla aan justitie had verstrekt. De Duitse publieke omroep ZDF dook in deze rechtzaak.
Volgens officier van justitie Andreas Winkelmann zou zonder de rijgegevens die Tesla verstrekte het onderzoek naar het misdrijf “niet zo diepgaand mogelijk zijn geweest”.
De Tesla-rijder was met 160 km/u door Berlijn gereden, had een verkeerslicht geramd en probeerde vervolgens een vluchtmisdrijf te plegen.
Uiteindelijk werd de chauffeur veroordeeld, moest hij een hoge boete betalen en een jaar lang zijn rijbewijs inleveren.
Gelet op de ernst van de overtreding ben je enerzijds geneigd om tevreden te zijn met de veroordeling. Tegelijkertijd is het echter goed om te beseffen hoeveel data Tesla en andere autofabrikanten inmiddels over ons gedrag verzamelen. En hoe groot de impact op ons persoonlijke leven kan zijn als deze data in ‘verkeerde’ handen terecht komt.
Moderne auto’s zijn eigenlijk rollende computers. Overal in de voertuigen zijn sensoren en camera’s geïnstalleerd om allerlei gegevens te verzamelen. Dankzij deze systemen worden auto’s steeds slimmer, veiliger en zuiniger. En dankzij deze techniek wordt het ook mogelijk om handsfree te rijden op de automatische piloot.
Maar deze innovatie technische ontwikkelingen hebben ook een keerzijde, leert het praktijkvoorbeeld in Berlijn. We verliezen de controle over onze persoonlijke levenssfeer.
Wat gebeurt er met de gegevens die de moderne auto’s verzamelen? Aan wie worden deze gegevens verstrekt? Hoe zit dat met de privacywetgeving? Wat kan en mag justitie eigenlijk allemaal opvragen? Wie is eigenaar van deze gegevens? Mag of moet een autofabrikant als Tesla deze gegevens zo maar aan justitie verstrekken?
Tesla zegt dat “opnames gemaakt door de dashcam en sentinel mode (…) onder geen enkele omstandigheid worden doorgegeven aan Tesla”. Daarmee wordt gesuggereerd dat de gegevens dus worden opgeslagen in de auto en je zou kunnen veronderstellen dat de eigenaar van de auto dan alle zeggenschap heeft.
Er schuilt echter een addertje onder het gras. Iedere 30-seconden wordt automatisch data opgeslagen in het geval van veiligheidskritische gebeurtenissen. Tesla kan deze gegevens inzien en gebruiken om de software en systemen te analyseren en te verbeteren.
De gegevens worden geacht te worden geanonimiseerd, maar ook hier zijn er een aantal uitzonderingen. Dit verklaart ook waarom de Berlijnse onderzoekers de relevante ongevalvideo’s en rijgegevens van Tesla konden bemachtigen.
Het voertuig registreerde een hoop gegevens: Niet alleen kan worden nagegaan hoe de bestuurder en de passagier in de auto zaten of wanneer zij de portieren openden, maar ook de stand van het gaspedaal en de versnelling op het moment van de botsing.
Het Duitse voorbeeld staat niet op zich. In de VS hebben de autoriteiten ook al toegang tot uitgebreide gegevens van Teslas om een ongeval te reconstrueren. Het verkrijgen van videobeelden is ook geen probleem. Video’s worden automatisch doorgestuurd naar Tesla via mobiele radio zonder de bestuurder te informeren.
Aanmelden PrivacyZone Nieuwsbrief
Met een gratis abonnement op de PrivacyZone Nieuwsbrief voldoet u aan een van de eisen van de Europese privacywet GDPR / AVG. Wij houden u wekelijks op de hoogte met nieuws, jurisprudentie en advies. U wordt geacht deze ontwikkelingen actief te volgen en indien noodzakelijk gepaste maatregelen te treffen.
Bedankt voor uw aanmelding voor de PrivacyZone Nieuwsbrief.
U kunt u ten allen tijde eenvoudig afmelden voor de nieuwsbrief. Zie de Privacy Policy en Algemene Voorwaarden van PrivacyZone.