Nee, het versturen van een e-mail om gebruikers te wijzen op een aangepaste privacybeleid is in veel gevallen niet nodig.

Op zich is het netjes dat bedrijven per e-mail aangeven dat ze hun privacyverklaring hebben aangepast, maar ze hoeven daarvoor niet per se een e-mail te versturen.

Als er geen grote wijzigingen hebben plaatsgevonden, volstaat een melding op de website ook.

Veel bedrijven zijn onzeker over de uitleg van de AVG-regels en versturen daarom voor de zekerheid een mail met uitleg over hun privacybeleid.

Aan de andere kant willen veel bedrijven laten zien dat ze zorgvuldig om gaan met persoonsgegevens.

Daarnaast zijn er veel bedrijven e-mails over hun privacybeleid versturen omdat ze zien dat andere bedrijven dat ook doen.

Qua marketing is het niet handig om uit voorzorg of voor de goede sier klanten hernieuwd om toestemming te vragen, als dat niet echt nodig is. Bedrijven die hun contacten onnodig mailen met de vraag of ze dat mogen blijven doen, lopen het risico dat het antwoord nee is. Als een gebruiker het mailtje negeert of verwijdert, mag het bedrijf die persoon na 25 mei niet meer benaderen.

Als een bedrijf voor de AVG al voldeed aan de eisen om e-mail te mogen sturen, mogen ze daar vanaf 25 mei gewoon mee doorgaan zonder gebruikers daarvan op de hoogte te stellen of opnieuw om toestemming te vragen.

Bedrijven die al voldeden aan de bestaande wet en gebruikers niet opnieuw om toestemming vragen, mogen ook na 25 mei gewoon e-mails blijven sturen.