Bij AVG Awareness wordt veel aandacht besteed aan het risico van e-mail. We laten zien hoe slimme cybercriminelen met psychologische social engineering trucs er in slagen om mensen te verleiden dingen te doen waarvan ze eigenlijk zelf al weten dat het niet goed is.

De mens is de grootste risicofactor als het gaat om cyberveiligheid. De mailbox is de gevaarlijkste plek.

Maar hoe slim zijn die cybercriminelen eigenlijk? 

We krijgen allemaal iedere dag vele spam-mailberichten in onze mailbox.

Veel van die berichten zijn uitermate slordig en slecht geschreven. 

Je kunt je niet voorstellen dat er mensen zijn die er in trappen. Maar toch gebeurt het. 

Die mailtjes worden in zulke grote aantallen verstuurd dat er altijd wel een paar mensen zijn die zo stom zijn om er op te reageren.

Wees eerlijk: de aanbiedingen die je krijgt zijn soms toch ook bijna te mooi om waar te zijn. Je hoeft alleen maar een erfenis van een onbekend iemand op je bankrekening te accepteren om vele miljoenen rijker te worden.

Wie wil dat nou niet?

James Veitch wilde wel eens weten wat er gebeurt als je reageert op zo’n fantastische aanbieding in een spambericht. 

Zou hij de spammer in zijn eigen val kunnen laten lopen?

Het leverde Veitch een fantastische mailwisseling op. En een enorm succes als spreker bij TEDtalk. Ruim 17 miljoen mensen hebben de presentatie al bekeken op YouTube.

Zijn verhaal begint als volgt:

“Een paar jaar geleden kreeg ik een spam e-mail. Het drong door mijn spamfilter. Ik weet niet hoe, maar hij kwam in mijn inbox. Hij was van ene Solomon Odonkoh.”

Het publiek lacht al. De naam van de spammer is te mooi om waar te zijn. 

“Ik weet het”, reageert Veitch.

“Het ging als volgt: Er stond: “Hallo James Veitch, ik wil een interessant zakelijk voorstel met je delen, Solomon.”

Logischerwijs hing mijn hand boven de verwijderknop. Ik keek naar mijn telefoon en dacht: “Ik kan dit verwijderen. Of, ik kan doen wat iedereen waarschijnlijk wel eens zou willen doen.”

Ik schreef: “Solomon, je mail intrigeert me.”

We kunnen zijn presentatie hier natuurlijk gaan uitwerken. Maar dat is zonde van onze tijd en van de humoristische manier waarop Veitch presenteert. Je moet de presentatie echt zelf bekijken. Een aanrader.

Meer actueel awareness nieuws

Aanmelden PrivacyZone Nieuwsbrief

Met een gratis abonnement op de PrivacyZone Nieuwsbrief voldoet u aan een van de eisen van de Europese privacywet GDPR / AVG. Wij houden u wekelijks op de hoogte met nieuws, jurisprudentie en advies. U wordt geacht deze ontwikkelingen actief te volgen en indien noodzakelijk gepaste maatregelen te treffen.

Bedankt voor uw aanmelding voor de PrivacyZone Nieuwsbrief.